Wat is het verschil tussen technische seo en on page seo?

Je bent keigoed bezig met je SEO. Je hebt een zoekwoordenonderzoek gedaan, je hebt je gehouden aan het aantal keer dat een zoekwoord terugkomt in je tekst. Je hebt alles gedaan wat er in je macht ligt. Maar je bent nog niet echt gestegen in Google. Dat is vervelend en je zit met je handen in het haar. Hoe kan dat? Een oorzaak hiervan kan technische seo zijn. Wat is het verschil tussen techniek en content/on page seo?

Technische seo

Onder technische SEO verstaan we alles wat aan de achterkant van de website gedaan moet worden. Voorbeelden hiervan zijn: laadsnelheid, mobiele gebruiksvriendelijkheid  en de beveiliging. Stel dat je laadsnelheid de snelheid heeft van een slak, dan heeft Google daar heel veel moeite mee en zal je naar beneden duwen in de rankings. Stel dat je mobiele pagina geen goed menu heeft, dan heeft Google moeite met het feit dat de pagina’s niet goed te lezen zijn en krijg je daar ook straf voor. Google beloont en Google straft. Het is de kunst om te weten wat je moet doen! Daarom is het belangrijk dat je het verschil kent tussen technische seo en on page seo.

On page seo

On page seo is een verzamelnaam voor alle content die op je websitepagina’s staat. Denk aan webtekst, call-to-action’s, url’s enz. On page seo richt zich op de inhoud en structuur van de webpagina’s. Het belangrijkste hierbij zijn zoekwoorden of keywords. Google kan deze ‘lezen’. Daarnaast zijn interne en externe links van groot belang.

Het moet voor Google logisch en makkelijk zijn om door de pagina’s van de website heen te sliden zonder obstakels of andere zaken die niet ‘goed’ staan. Je ziet dus dat er een wezenlijk verschil is tussen technische seo en on page seo.

Kort samengevat zou je kunnen zeggen dat technische SEO zich richt op de backend van de website, terwijl on page seo zich richt op de inhoud en structuur van de pagina’s van de website. Het verschil tussen technische seo en on page seo is dus significant.

Wat je nog zou kunnen doen om je on page SEO te verhogen is kijken naar je Domein Autoriteit. DA is een nummer van 1 tot 100. Dit geeft de waarde aan je van domein/website. Het cijfer geeft een goede indicatie van je positie in Google. Dus hoe goed je scoort.

On page seo domein autoriteit

Wat heeft invloed op DA?

  • Leeftijd van je website. Hoe lang bestaat de website al?
  • Goede links die je van een andere website krijgt met DA.
  • Goede sitemap van de website.
  • Goede content

Technische seo laadsnelheid

Wat kunnen oorzaken zijn van een trage laadsnelheid?

  • Hosting; dan kan het zijn dat er te veel websites op 1 server staan.
  • Afbeeldingen: als die te groot zijn, duurt het te lang om ze te laden.
  • Plugins: te veel onnodige plugins bij bijvoorbeeld  een WordPress

Onthoud dat SEO een werk is van lange adem! Het is nooit een sprint maar een lange-afstand-loper! Je moet geduld hebben om hoger te scoren in Google.

Daarnaast is de laadsnelheid van een website van belang. Hoe sneller Google erdoorheen kan komen, hoe beter je scoort.

Ik hoor je denken…Hoe doe ik dit allemaal? Natuurlijk kan je zelf gaan zoeken op Google en met wat uitleg zul je waarschijnlijk wel een eind komen, maar laat hier iemand naar kijken die verstand heeft van deze onderwerpen. Zij zijn hierin gespecialiseerd en zorgen ervoor dat Google in no time jouw website en pagina’s hoger laat ranken. Je mag altijd contact met ons opnemen. Dan zetten we je graag In The Spotlight!

Technische seo vs on page seo tips!

En als laatste tip wil ik je meegeven: interne links. Interne links zijn links die verwijzen van de ene webpagina naar de andere webpagina van dezelfde website. Zo begrijpt Google de structuur van je website beter en zal Google er sneller en makkelijker doorheen scannen.

nl_BENL_BE